Thursday, May 18, 2017

Delay.

In the name of Allah The Most Gracious and The Most Merciful


Semalam aku dikhabarkan oleh adik dalam whatsapp group family untuk tangguh semester dia yang sekarang ni atas alasan masalah kewangan sahaja. 

Semua dah bagi pendapat kecuali aku sebab waktu itu aku berada di luar. Seperti biasa, ummi akan menyuruh istikharah. Adik pula cakap kalau nak tangguh, biarlah bermula semester hadapan sebab semester ni berbaki sebulan lebih sahaja lagi.

Katanya kalau dia balik Ramadhan ni, dia dapat offer jadi imam untuk terawih dan dapatlah sedikit elaun untuk support dia. But then, pada aku sangat tak worth sebab dia dah go through tiga bulan lebih and he need to start this semester all over again.

Banyak juga soalan yang aku tanya antaranya berapa jumlah yuran bagi tiap semester, satu semester ada berapa bulan sebab aku nak tahu berapa banyak duit yang sudah digunakan untuk semester ni dan berapa banyak lagi duit yang diperlukan untuk sebulan lebih lagi sebelum tamatnya semester ni.

Soalan-soalan yang aku tanya sebenarnya untuk aku buat comparison, worth atau tak untuk dia start tangguh semester ni. Sebenarnya aku tak payah tanya pun takpe sebab dah obvioulsy nampak tak worth to start delay this semester sebab tinggal sebulan lebih je lagi.

Sengaja aku tanya dalam whatsapp group tu sebab nak bagi dia nampak apa sebenarnya apa yang aku cuba nak sampaikan. Penat dia menjawab sampai dah mengantuk katanya. 

Whatsapp terakhir aku adalah, "So as a conclusion, kau teruskan semester ni sampai habis. Nak extend, start sem depan. Aku bagi seribu. K dah, pergi tidur."

Aku takkan izinkan adik-adik aku tangguh hanya sebab masalah kewangan melainkan tangguh sebab fail itu lain cerita.

Berbekalkan dengan duit JPA yang aku ada ni, insyaAllah cukup untuk support adik aku  sebulan lebih dekat sana. Cuma aku tak boleh seronok sangatlah makan macam-macam. Kena ikat perut sedikitlah. Aku takpe, aku dah biasa buat kerja ni waktu semester dua dulu.

Aku sebenarnya tak sabar nak kerja, nak support family especially adik-adik aku yang masih belajar lagi ni. Adik-adik aku semua dah lepas, barulah lega hati seorang kaklong ni nak kahwin ke apa ke. Kahkah

Rileks. Allah baru nak uji sedikit. Jangan cepat goyah. Just ask Allah's help to go through it. Moga Allah permudahkan segala urusan insan-insan yang masih tertangguh. Dear Allah, you know what lies in our hearts. You know the needs of our hearts. Answer us, beloved Allah.

Disclaimer :

Mesti korang tertanya-tanya kenapa tak ambil loan belajar ke apa ke. Nak tahu? Sila lah PM aku. Till then.




No comments:

Post a Comment