Friday, April 6, 2012

DSE

In the name of Allah The Most Gracious and The Most Merciful

Seperti biasa akan saya berterima kasih kepada semua lecturer ketika cuti semester berlangsung. Sedang saya menyemak notification di facebook, terbaca comment Madam yang mengajar saya subjek Programming Concept and Design dan pastinya air mata keharuan menitis pada ketika itu juga.


 Tak pernah saya berharap untuk dapat A- apatah lagi A solid sebab saya hanya the highest on paper sahaja.  Carry mark saya sangat rendah dek kerana tak berapa nak faham memandangkan saya seorang yang slow learner. Dan jujurnya saya tak berapa minat subjek programming alasannya tak faham. Kenapa tak faham? Sebab saya tak fokus dalam kelas. Hehe.

Kesedaran takut gagal tu datang seminggu sebelum final. Jadi saya mengambil keputusan untuk consult dengan dua orang lecturer programming memandangkan programming subjek yang paling saya takuti. Azam terlalu kuat sampai hati kata, "Ah aku nak jugak consult dengan madam berapa banyak yang mungkin sampai madam muntah tengok muka aku kat ICT department." Sebelum berakhirnya consultation, sempat saya pesan pada Madam, "Kalau saya dapat B pun dah bersyukur sangat sangat madam. Janganlah C, drop habis pointer saya nanti."



Cuti sem ni rajin betul text dengan Hudha. Teringin saya untuk memperkenalkan siapa Hudha ni. Beliau ni kawan saya yang paling pandai. Result dari sem 1 sampai sem 4, semuanya above 3.7. Hebat kan? Dan saya menjangkakan result sem 5 dia akan straight A's. Bila saya malas nak bukak buku, bila tiada semangat nak belajar, akan saya call dia. Aura apa ada pada dia sampai semangat belajar kembali pulih. Boleh dikatakan kerap kami study bersama sama. Bila saya tak faham, saya akan cari dia, makanya dia akan meng"explain"kan pada saya. Dan secara tak langsung, bila dia meng"explain"kan pada saya, dia akan ingat setiap apa yang dia ajar. Win win situation. Both get benefit. 

Hudha ajak ambil DSE untuk degree nanti. DSE tu apa dia? Degree in Software Engineering. InsyaAllah apapun istikharah dulu. Bukan apa, takut tak mampu. 

Notakaki : Subjek lain punya carry marks, Alhamdulilah! Tapi programming subjek punya carry mark, sedih je bila aku tengok. Kau dah the highest on paper. Kalau lah carry mark kau power, A memang dalam tanganlah. Kalau lah kalau lah~ Oh aku benci ayat kalau lah :)


Hudha berada di bahagian paling kanan. Di sebelahnya Nina, Madam Norizawati (lecturer math), Sofia, saya dan Fatemeh (gadis Iran)
-Gambar semester lepas-

No comments:

Post a Comment