Thursday, July 7, 2011

Pagi itu~

Cuaca mendung dilapisi kanvas langit yang gelap kerana 

awan hitam tampak bergulung-gulung bagaikan mengetahui perasaanku 

yang suram dan sedih. Aku duduk termenung. Tidak kuhiraukan bunyi-bunyi 

burung yang berkicau-kicauan berterbang-terbangan keriangan. 

Mungkin burung-burung itu hendak menghiburkan hatiku yang dilanda

 kesedihan pada ketika ini. 

Aku sengaja membuka pintu bilikku terbuka luas kerana ingin membiarkan

angin pagi yang segar menghembus masuk ke dalam. Aku masih terkenang-

kenang akan peristiwa itu. Segalanya terjadi dengan sekelip mata. 

Seolah-olah alam maya yang aku pandang tiada erti. Aku 

sedar ini adalah kehendak Yang Maha Esa. Mungkin juga ini

adalah satu ujian daripadaNya dan aku harus menerimanya dengan

hati yang ikhlas dan redha. Mendung masih menyelubungi suasana pagi.

Pepatah ada mengatakan, terlajak perahu boleh diundur, terlajak

kata buruk padahnya. Terlalu sukar untuk aku memaafkan hanya kerana

kata-kata itu. Aku bukanlah sekeras itu untuk tidak

memaafkan. Jika aku marah pada sesuatu perkara, aku tidak akan 

membiarkan ianya terlalu lama dalam diri kerna ia akan menjadikan

hati aku dipenuhi dengan perasaan dendam maka bertambah 

gemuk dan sihatlah syaitan disekeliling aku.

Hujan rintik-rintik mulai turun. Aku ke jendela dan mengenang 

kembali segala-galanya. Tanpa aku sedari, mutiara jernih ini mengalir

perlahan dipipiku. Lantas aku mengesatnya. Aku hanya tersenyum

dan mengharapkan pelangi akan muncul selepas itu.

-0745 a.m , 070711- 

No comments:

Post a Comment