Wednesday, March 20, 2013

ABC

In the name of Allah The Most Gracious and The Most Merciful


Hari ini.

Hari ini berapa hari bulan eh?

Serius aku tak ingat. Tak mengapa lah.

Hari ini hari terakhir aku belajar driving. Aku belajar dekat jalan raya. 

Jalan A, menghala ke arah bandar tetapi masuk ke persimpangan JUPEM selepas itu. Sebaliknya Jalan B akan keluar dan balik semula ke PMC (Pusat Memandu Cermat) melalui persimpangan JUPEM. Berbeza dengan Jalan C. Jalan C menghala ke arah Balok. Tapi tak sampai balok pun. Masuk persimpangan jalan Pantai Batu Hitam dan keluar semula kembali ke PMC. 

Aku cerita bajet semua orang tahu jalan tu. Hehe

Hari ini aku cukup sedih. 

Aku hampir menitikkan air mata selepas tamatnya sesi pembelajaran tadi.

Bukan sedih sebab kena marah dengan cikgu. Sedih dengan kecuaian diri.

Ketika dalam perjalanan ke PMC selepas meredahi Jalan B, di lampu isyarat persimpangan JUPEM, dari gear satu ke gear dua, aku tak tolak betul-betul akibatnya ia berada di tengah-tengah. Free gear la maksudnya. Nasib baik enjin tak mati. Memang la enjin tak mati sebab free gear tapi kereta kat belakang banyak gila kot. Laju pulak tu. Aku rasa macam bodoh gila sebab benda senang pun aku boleh cuai.

Muhasabah balik diri. Biasa lah manusia. Memang selalu cuai. Manusia itu tiada sempurna sifatnya. Baguslah kejadian tadi berlaku. Setiap yang berlaku sebenarnya tiada yang sia-sia. Yang pasti aku akan lebih aware selepas ini. So aku tak rasa sedih sangat lepas tu. Cuma jangan diulangilah kesalahan yang tak sepatutnya berlaku.

Ketika dalam perjalanan pulang ke rumah, dalam kereta cikgu, sengaja aku bertanya. "Sebelum ni ada tak pelajar cikgu yang selalu mati enjin dekat jalan raya?"

"Itu perkara biasa, selalu berlaku."

"Ohhhh..."

Dan aku rasa ujian kelayakan cuma ada di PMC Kuantan, bertujuan untuk mengurangkan kadar pelajar yang kandas ketika JPJ Test. Ujian kelayakan hanya boleh di test dengan cikgu-cikgu PMC. 

Ujian kelayakan : 26 Mac

JPJ Test : 29 Mac

Mohon doakan agar semuanya berjalan lancar. Beta tak nak fail! Kalau repeat kena bayar RM160 kot. Mahalnyaaaaa.

Oh ye, kalau kita nak tengok sifat sebenar seseorang tu especially bila dia tengah marah, tengok masa dia tengah drive. Antara manusia yang paling bersabar ketika drive adalah cikgu driving aku. Ini serius walaupun pelbagai konflik yang berlaku di jalanan. Apakah konflik itu? Faham sendiri ler. Memang layak la dia jadi cikgu.

Aku dah ingat. Hari ini 20 hari bulan. Hehe. Bye.




No comments:

Post a Comment