Saturday, March 16, 2013

Tulip Kuning

In the name of Allah The Most Gracious and The Most Merciful


Jika anda baca personaliti dan maksud bunga, Tulip memberi maksud "being perfect love", bunga tulip menceritakan rasa kecintaan dan elegant dalam susunan atau gubahannya yang tersendiri. Bunga tulip dikenali sebagai bunga yang sophisticated dan sangat popular apabila dikaitkan dengan Netherland. Kenapa? Entah. Aku pun taktahu.

Abah seorang yang sangat berbakat dalam melukis. Abah pernah melukis sebuah potret. Ketika aku berada di alam persekolahan, aku sering meminta bantuan abah untuk menyiapkan segala lukisan subjek Pendidikan Seni dan Visual. 

Ketika aku berumur 15 tahun, aku terpandang sekuntum bunga tulip kuning yang menjadi perhiasan di meja tepi radio dalam rumah. Aku lihat, bunga itu sangat cantik walaupun ia hanya bunga tiruan. Dengan pantas aku mengambil segala peralatan yang aku guna untuk subjek PSV lalu terus duduk dihadapan bunga tersebut. Agak lama masa yang aku ambil untuk melukis. Segala teknik yang aku pelajari di sekolah, aku cuba aplikasikannya. Dan yang terakhir, aku spray lukisan itu, spray jenis apa entah. Aku pun tak ingat. Tujuannya agar lukisan tadi kelihatan firm, cantik dan tidak mudah rapuh dan koyak.

"Sebenarnya adik inspired dengan lukisan bungat tulip along. Sebab tu dia melukis." Kata ummi ketika aku baru sampai rumah dari KL

Aku macam, "haaaaa?" Melopong kejap. Takkan lah!

"Mana ummi tahu?"

"Adik sendiri yang bagitahu."

Aku tercari-cari mana perginya lukisan bunga tulip itu. Puas aku cari tetapi tidak berjumpa. Sedih. Sebenarnya, aku jatuh cinta dengan bunga tulip kuning. 





Lukisan di atas ini, adik yang lukis. Aku seakan-akan tidak percaya pada awalnya. Lukisan ini merupakan salah satu projek untuk subjek PSV dia dan akan diabadikan dalam bentuk ukiran kayu.

Dalam kelas dia, hanya dia yang memilih untuk buat soalan ini. Mula-mula ummi tak sokong sebab benda ni susah tapi akhirnya ummi sokong sebab cikgu di sekolah amat menyokong adik dan berjanji akan membantu adik. 


Ini antara contoh ukiran kayu. Susah kot. Semoga berjaya adik. Terima kasih kerana menjadikan along sebagai inspirasi adik. Tapi along tak power seperti adik. Dengar sini, walaupun kita sering bertengkar mulut, sering berbalah, sering menganjing antara satu sama lain, sering mengusik dan buat adik merajuk tetapi along  tetap support adik!








No comments:

Post a Comment