Tuesday, February 24, 2015

Hari Pertama Semester II

In the name of Allah The Most Gracious and The Most Merciful


Hari ini, hari Selasa bersamaan 24 Februari, merupakan hari pertama aku ke kelas. Roomates aku pada hari Ahad lagi sudah ke kelas. Dan hari ini aku ke kelas Islam dan Ekonomi sahaja memandangkan kelas lain banyak yang belum mula. Durasi kuliah hanya 1 jam sahaja tetapi disebabkan kelas pertama, jadi pensyarah tidak mahu mulakan sesi pembelajaran. Beliau hanya menggerakkan dengan sesi memperkenalkan diri dan apa itu Islam dan Ekonomi.

Islam dan Ekonomi ini merupakan subjek Elektif Universiti dan aku sengaja memilih course ini kerana kata kawan-kawan dari course lain, subjek ini best kerana salah satunya adalah cara lecturer itu yang mengajar.

Dr. Asyraf Abdul Rahman yang merupakan anak jati Kelantan yang dahulunya menghabiskan pengajian PHD di Scotland kini memegang jawatan sebagai Timbalan Dekan di Pusat Pengajian Asas dan Liberal. Orangnya rendah tapi setiap kali dia bercakap, kami mesti akan ketawa. Kelas beliau agak best. Banyak membincangkan isu-isu semasa berkaitan ekonomi dalam Islam

Pesan dia, kelas ini akan "menjadi" kalau pelajar bersemangat dan saya pun bersemangat. Walaupun subjek ini hanya elektif universiti, hanya "lulus" atau "gagal" dan tidak carry pointer, moga aku terus bersemangat dalam mendalami ilmu yang disampaikan dan dibincangkan. InsyaAllah, jika ada kelapangan, akan aku kongsikan ilmu yang aku dapat dengan kawan-kawan. Di laman muka buku barangkali?

Sedang keseorangan dalam bilik. Esok pun aku tiada kelas. Memang minggu pertama ni minggu paling rileks untuk aku jadi aku ingin menghabiskan beberapa buah buku yang aku bawa dari rumah disamping refresh semula subjek Java Programming I yang aku ambil semester lepas sebelum bermulanya kuliah Java Programming II pada minggu hadapan.

Till then. Assalamualaikum.

No comments:

Post a Comment