Sunday, February 1, 2015

Page 32 of 365

In the name of Allah The Most Gracious and The Most Merciful


Sekitar cerita pada hari ini, 1 Februari 2015. Sekejap betul masa berlalu. Kedatangan bulan Februari menandakan cuti semester yang lepas bakal berakhir dan aku bakal melangkah ke semester dua. Dengar cerita keputusan akhir semester yang lepas akan keluar pada 19 Februari. 

Seperti biasa, pagi-pagi aku bangun membersihkan diri, menyediakan sarapan dan jogging di sekitar taman perumahan. Kadang-kadang di tepi pantai, kadang-kadang di Bukit Pelindung dan kaitannya adalah semester dua akan datang, aku akan menyertai lebih banyak aktiviti-aktiviti yang bersifat lasak. Benar, badan aku memang kurus tapi tak bermakna aku fit. Haha.

Semalam, aku menemani adik pergi ke Terminal Sentral beli tiket bas untuk balik Jengka, malangnya kaunter tutup. Baru pukul 3 petang kot. Kemudian, kami mengubat kekecewaan dengan membeli Hot and Roll BBQ Chicken. Kemudian singgah di Giant, beli coolblog. Disebabkan merempit ketika cuaca panas terik, muka dan tangan seperti biasalah, sunburn teruk. Sampai rumah, merah-merah dan kulit mengelupas. Aku ni dah lah hitam, bertambah hitam tau. Hitam tapi manis takpe. Hehe

Dan hari ini aku menemani adik sekali lagi ke Terminal Sentral, sebelum bersiap, aku memanaskan enjin kereta terlebih dahulu. Waktu bersiap, tiba-tiba adik tanya dekat mana tempat yang sedap untuk breakfast di area stadium. Hairan betul. Dah breakfast kat rumah, takkan lapar lagi?

"Entah, mana lah aku tahu. Rajin pulak aku nak pergi makan kat stadium.."

"Alaa takkan taktahu..." adik bertanya lagi

"Betul taktau, tanya lah Hazwan, dia kan rajin try makan."

Laju je adik aku call tanya. Jawapan yang dia dapat pun mengecewakan. Haha. Rupanya kawan adik yang berkeliaran di Bandar Kuantan sebelum nak balik Jengka yang bertanya. 

Dekat traffic light Permatang Badak bypass, lampu isyarat telah bertukar kepada lampu hijau. Aku baru je pecut keluar, tiba-tiba ada sorang mamat motor laju pecut dari simpang lain. Padahal lampu isyarat dia merah. Aku tergamam pada mulanya. Tak terfikir langsung untuk menekan hon. Waktu tu, aku baru gear satu. Style aku, bila gear satu aku pecut sikit. Kalau aku tak buat break emergency tadi, rasanya mamat motor tu dah tersadai atas jalan. Jadi mayonese. Kalau dia jatuh tadi, banyak saksi yang mengatakan dia bersalah. Hai, nasib baik enjin tak mati. Aku pun bukanlah power sangat drive kereta manual ni. Sampai ke Terminal Sentral, tangan aku sejuk menggeletar.

Abah balik maghrib tadi, ummi bercerita.

Abah ucap tahniah sebab dapat kawal situasi macam tu. Heh abah ni!

Kata abah, lepas ni along akan jumpa macam-macam ragam lagi dekat jalanraya. Benarlah, kadang-kadang kita bawak berhati-hati tapi orang lain yang berperangai macam taik. Jadi, kita kena sentiasa aware.

Sampai je rumah pukul 11 lebih pagi tadi, aku bergegas ke dapur sebab adik request kentang goreng cili padi aku. Aku tak berapa suka guna blender, aku prefer guna lesung batu sebab rasa dia lagi sedap. Kemudian aku buat sup kerang rebus, cicah kicap pedas. 

Walaupun kejadian pagi tadi masih basah diingatan, aku drive lagi, kali ni untuk menghantar adik. Bye adik. Thanks sebab tolong cuci kipas dan vacuum rumah. 

Waktu makan malam tadi, abah cakap, seronoknya hari-hari macam ni along masak. Along duduk rumah jela ulang-alik dari Terengganu. Amboi abah mana boleh macam tu. 

Sampai sini saja, till then, assalamualaikum.



No comments:

Post a Comment