Friday, April 15, 2016

Terdetik? Kau tunggu

In the name of Allah The Most Gracious and The Most Merciful


A cloudy friday and I heard a sound of thunderstorm and the smell of rain tapi hujan masih belum turun dengan lebatnya. Aku perhati setiap hari minggu pada hari Jumaat, hari aku ibarat lifeless. Kamon, hari Jumaat kot sepatutnya penuh dengan barakah dan menenangkan. Dan aku baru selesai bermuhasabah diri. Kalau tak mampu setiap malam sebelum tidur, at least once a week pun boleh. Dalam hidup ini, aku perasan aku akan selalu diuji dengan apa yang aku kongsikan, sampaikan even kalau benda tu terdetik dalam hati.

Dulu, lebih kurang lima tahun yang lalu, aku pernah up status dekat laman sosial Twitter dengan ayatnya lebih kurang begini. 

"Hidup ini terlalu singkat, jadi kena saling memaafkan"

Kemudian bermulalah episod salah faham dengan rumet sehingga tercetusnya peperangan yang sehingga nampaknya tiada tanda-tanda akan kembali pulih. Waktu itu masing-masing ego, dan rasa diri tak salah padahal both of us ada salah sendiri.

As we grew up and as time passed by, lima tahun dah berlalu, everything has changed. Alhamdulillah :)


"Sabar, Tuhan takkan beban dengan apa yang kau tak mampu"

Ayat yang seringkali aku ungkapkan untuk berdepan dengan rakan yang sedih atau sedang menghadapi masalah. Mungkin sebab taktahu nak tenangkan dengan cara apa. Mudah nak ungkap dengan perkataan sedang diri tak rasa apa yang mereka rasa. Sebab itulah ada saja mehnah dan tribulasi yang menimpa diri agar kita betul-betul membenarkan apa yang kita ungkapkan. Begitulah antara pengalaman lepas dan ringkas yang boleh aku kongsi. Allah akan terus menguji titik kelemahan hambaNya hingga kita akhirnya passed ujian tersebut.

Passed bagaimana?

Buka smartphone, atau tafsir. Rujuk surah Ankabut ayat 2 hingga 5.

Kalau sebelum ni, kau sering menyebut tentang kemaafan dan kau berjaya memaafkan dan ikhlas dengan kejadian yang menimpa diri kau, kau passed. Atau kau berduka dan kau betul-betul redha dan kau tahu ada hikmahnya menanti kau, kau passed. InsyaAllah.

---

Kisah sekarang.

Aku as a team leader untuk satu course ni, meminta anak buah send sekeping gambar untuk organization chart. Terdetik dalam hati tak nak buat kerja susah-susah dan banyak kali kalau ada cara mudah yang boleh ikut. Arahan aku sangat simple dan aku dah guide untuk memudahkan urusan aku dan yang lain-lain.

"Open mynemo, download profile picture yang ada dekat situ dan email jam sekian-sekian."

Aku buka email. Ada yang follow spec seperti yang aku nak. Dan ada yang snap gambar passport then email. Ada horizontal dan ada vertical. Aku download those pictures dan terus tutup. Tiada mood nak buat kerja. Aku rasa nak marah tapi bukan jenis aku nak sembur orang. Dan aku boleh je inform mereka semula tapi malas dan rasa bengang masih ada sebab arahan yang simple macam tu pun tak boleh faham. Tujuan aku mintak gambar dekat mynemo sebab aku malas nak edit i.e resize or crop semula gambar.

Keesokan harinya pesanan ringkas masuk, "akak dah dapat gambar?"

"Dapat, terima kasih" aku susuli dengan emoji senyum dan hanya kerana pesanan ringkas tersebut aku kembali ceria walaupun bukanlah aku dapat seperti gambar yang aku nak.


Ibrahnya disini, setiap apa yang aku detikkan dalam hati, terkadang, Tuhan menyentuh dan nak lihat apa bakal aku lakukan jika ia tidak berlaku seperti apa yang diharapkan. Aku muhasabah diri dari malam semalam hingga hari ni. Mungkin arahan aku tak clear. Dan sepatutnya aku beritahu sebab apa aku nak sekian-sekian. Jujurnya, mereka tiada salah. Dan kesalahan itu aku letak pada bahu aku sendiri. Moga Tuhan ampuni aku.

Tuhan, aku sangat bersyukur, walaupun aku seorang yang agak pemarah tapi aku cepat cool dan selalu saja fikir hikmah menanti walaupun sekecil-kecil hikmah. Terima kasih Tuhan. Aku selalu percaya, orang lain juga ada pengalaman mereka sendiri. Semoga diberi kekuatan, tak mudah melatah dan bertemu hikmah.

"Aku nak, bila aku letak Allah dalam hati pada setiap saat, aku harap aku mati tatkala aku ingat pada Allah. Tu je impian aku."


Mind with your words.
If something terdetik dihati? 
Kau tunggulah.
Then be prepared.
Allah nak tarbiyah kita rupanya.
Till then.
Assalamualaikum.



No comments:

Post a Comment