Saturday, February 25, 2017

Repair? Repeat?

In the name of Allah The Most Gracious and The Most Merciful


Kepulanganku ke Kuala Terengganu sebelum memulakan semester akhir ini adalah awal 11 hari. Tujuannya adalah untuk menyiapkan final year project dan aku dapati kerja aku hanya bergerak lebih kurang 2%. Bukan mudah untuk mencari mood. Dan sehingga ke hari ini, week 2 sudah berakhir, tiada lagi progress yang boleh dibanggakan dan yakin untuk ditunjukkan kepada supervisor.

Syukur kepada Allah kerana masih belum ada subjek yang gagal, walaupun tidak se-cemerlang seperti kawan-kawan lain. Subjek Web Programming II merupakan core bagi program aku dan gred aku pun cukup-cukup makan je.

Aku dilema sama ada hendak membaiki gred bagi subjek berkenaan atau tidak. Aku tak nak pun repair gred sebenarnya. Aku sekadar mahu masuk ke kelas dan mendengar lecture untuk refresh kerana subjek ini sangat penting untuk final year project. Setelah beristikharah dan masih lagi berbelah bahagi, jadi aku mengambil keputusan untuk berjumpa dengan Dr. Rabiei iaitu pensyarah yang mengajar subjek berkenaan.

Beliau memberikan pendapat agar fokus kepada FYP (II) dan jika ada masalah, hanya datang berjumpa dengan dia. Jika repeat, dia bimbang jika aku terbeban dengan course work subjek berkenaan. Projek bagi subjek tu pun dah macam FYP (I). Awal-awal lagi dia sudah beritahu. Jadi kesimpulannya, aku tak jadi masuk kelas bagi subjek berkenaan atau kata ringkasnya, repair or repeat. LOL

Sebelum keluar dari bilik, beliau sempat berpesan dua perkara iaitu jangan tinggalkan program walaupun sehari. Buatlah program sekurang-kurangnya 1 jam sehari. Dan sebenarnya 1 jam itu nanti akan drag kepada 2 jam. Supervisor aku iaitu Dr. Zuriana juga berpesan, kalau ada hari yang kita tak rasa nak buat program, buatlah draft thesis. 

3 subjek je yang aku ambil untuk final semester ni dan 2 subjek je yang masuk final. Jadi boleh bayangkan tak betapa sebenarnya masa aku sangat banyak. Jadi kalau tak struggle untuk FYP ni, sangat-sangatlah rugi. 

Dan sekarang, aku peruntukan sehari 2 jam untuk buat program dan 30 minit untuk draft thesis. Tiap kali buat program, aku akan list out a few problem dan letak target bahawa problem ni kena solve sebelum minggu ke berapa. 13 minggu je lagi sebelum viva dan sebelum present full system. Bila counting, baru nak rasa nervous.

Oh ye, disebabkan aku balik umt awal jadi minggu pertama hari tu aku dah balik rumah. Homesick barangkali. Minggu depan which is week 3 pun balik lagi. Mentang-mentang kelas sampai hari selasa je. LOL. Disebabkan aku nak balik lagi minggu hadapan, jadi aku tengah struggle siapkan at least 50% untuk satu modul yang lain. 

Till then, assalamualaikum.


No comments:

Post a Comment