Saturday, June 25, 2011

Beduk Diketuk

"...apabila beduk diketuk, tentulah ada yang rasa terkejut, tak senang malah ada kalanya 'bingit', namun sebaik menyedari untuk apa beduk itu diketuk. Kita akan mula memberi perhatian, mendengarnya dengan teliti dan bertindak selaras dengan mesej yang dibawanya. Suara peringatan ada kalanya tidak perlu terlalu nyaring, namun cukup sekadar dapat didengar oleh telinga dan hati. Orang yang bijaksana akan lebih terkesan oleh bisikan berbanding jeritan..."
Begitulah aku dan adik-adik walaupun dah besar panjang dan macam galah yang boleh diibaratkan seperti beduk yang apabila diketuk oleh ummi, barulah terkejut dan mula memberikan perhatian terhadap apa yang ingin disampaikan oleh ummi. Selagi tak diketuk, selagi tu tak bergerak dan lakukan perubahan. Ayat terakhir yang terpacul daripada mulut ummi kepada kami bertiga adalah

"...suka atau tidak, selagi ummi hidup, selagi tu ummi akan bercakap sebab nanti kat akhirat Allah akan soal ummi. bila ummi dah takde, korang tak akan dengar dah bebelan ummi nanti..."

(T__T)


No comments:

Post a Comment