Friday, July 13, 2012

Previous sem's result and final semester

In the name of Allah The Most Gracious and The Most Merciful


Alhamdulillah dah final semester rupanya. Kejap betul masa berlalu. Kalau boleh memang nak cepat habis pun. Hampir 2 minggu semester baru bermula dan seperti yang saya katakan sebelum ni kehadiran pada awal minggu telah pun lompong. Rasa macam hodoh pulak tapi nasib baik ada MC. Kalau dah awal awal tiga kali tak datang, nanti tak dapat la nak ponteng kelas untuk minggu yang seterusnya. Opps. Haha tak baik tak baik. Saje je.

Klik untuk tumbesaran yang lebih sihat

Saya suka schedule semester ni. Serius suka sangat sebab tiada gap. Lagipun kelas 1 jam walaupun setiap hari isnin, rabu dan jumaat. Selasa dan khamis goyang goyang kaki. Kelas pulak habis sebelum zohor so boleh solat zohor kat rumah je. Tapi depends la. Kalau time tu club ada buat program, ada group discussion, consultation dengan lecturer so kena stay back. 

Nak story sikit perihal subjek yang saya ambil. Statistics, mula mula okay. Bila dah masuk chapter two, rasa macam susah jugak ye. Sebenarnya english yang digunapakai dalam manual statistics tu power sangat kot. Dan tulisan lecturer kat papan putih, apa yang boleh saya katakan, tulisan doktor lagi kemas. Hehe. Subjek kedua, malaysian studies. Lecturer okay cuma rasa nak tidur kalau pena tak menari atas buku. Nasib baik kelas satu jam. 
Subjek ketiga, ethics in daily life. Lecturer best. Tapi ni lecturer laki. Sumpah tak mengantuk dalam kelas. Penerangannya sangat jelas. Tapi ramai betul manusia dalam kelas ni. Subjek malaysian studies dan ethics, penerangannya lebih kepada bahasa melayu mungkin kerana tiada foreigner dalam kelas tu. Tapi in the end, kena tulis omputih jugak masa buat assignment dan dalam paper masa final nanti. Dah masuk minggu kedua, saya masih taktahu apa nama lecturer dan hari ni baru tahu nama lecturer statistics. Tak pernah saya macam ni. Muahaha.


Result previous semester

Klik untuk tumbesaran yang lebih sihat


Sebenarnya semester lepas kali pertama dapat 4 rata. Konfem konfem lah meleleh air mata, air hidung semua. Haha. Terharu katakan. Ingat senang nak dapat 4 rata. Ingat petik jari je boleh dapat? Eh boleh je. Orang genius je kot macam tu. Semester lepas banyak masalah yang saya hadapi. Cewah macam masalah negara pulak. Contohnya subjek network security. Sir always on MC and there was no replacement class. Topik kadang kadang general and not based on the manual. Stress tahu? So bila keadaan macam ni, rasa macam tiada semangat kot nak belajar. Orang patutnya makin berusaha ye dok? Tapi kalau kita buat apa yang lecturer suruh buat, insyaAllah mesti boleh dapat yang terbaik. Lagi satu, saya dah print soalan past paper. Tapi hampeh tak buat pun. Belek belek je. Bila bukak soalan final, masyaAllah rasa nak maki hamun diri. Menyesal tak sudah. Rupanya sir banyak ambil soalan daripada past paper. Tapi sebelum melangkah ke hall, sempat berbincang sikit dengan Sofia, Fikri dan Alif iaitu President Club Dean List. Rasa tercabar sikit sebab tengok Alif macam rilek je. Haha. Tak nak jawab lama lama. Lepas siap tengok sikit sikit lepas tu terus keluar. Pasrah je lepas tu. Bukan tak dapat jawab. Cuma ada yang kurang yakin.


Nak cerita subjek business communication. Subjek ni best gila. Pada awalnya kami tak dibenarkan untuk memilih rakan rakan untuk dijadikan kumpulan sebaliknya lecturer yang akan pilih. So redha je masa tu. Bukan apa. Risau kalau kalau dapat group yang kebanyakannya sleeping partner dan tak buat kerja. Akhirnya saya ditempatkan bersama ahli kumpulan yang sangat 

superb. Alhamdulillah.
Klik untuk tumbesaran yang lebih sihat

(This was my group, SEEnterprise. SEEnterprise stands for Shining Eyes Enterprise and we're selling contact lense. Ada 3 foreigner. Chibbi maruko, tiga dari kiri kini telah menubuhkan syarikatnya sendiri dan telah berdaftar menggunakan nama Shining Style Enterprise. Hebat tu. Good luck kawan! )





***

Kita nak meminta pada Allah supaya mengurniakan kecemerlangan buat diri kita bukan sekadar sebelum dan ketika hendak jawab paper. Yang paling penting adalah selepas kita tamat final. Ada orang, "horeyyyyyy! kita merdeka lepas ni boleh rilek rilek ye dok?" Waktu selepas final la kita kena lebih merajinkan diri untuk berdoa. Minta pada Allah agar Allah lembutkan hati lecturer ketika menanda kertas kita. Mintalah setiap hari. Kalau kita boleh bermadah kata dengan manusia, kenapa tidak dengan Allah ye dok? Doa tu kalau boleh biar specific. Baru special. 

"Ya Allah, lembutkanlah hati Miss____ dan Sir____ ketika menanda kertas business communication dan network security. Berilah hamba kejayaan setimpal dengan usaha hamba sebelum ini. Ya Allah, izinkanlah hamba mendapat A dalam subjek yang hamba sebutkan tadi. Ya Allah, jika hamba dapat 4 flat, itulah hadiah buat abah dan ummi hamba."

Inilah doa saya setiap hari selepas habis exam. Allah mendengar doa saya. Alhamdulillah. Nak tahu tak? Masa accident hari tu, saya ditempatkan di wad nombor 4. Saya terasa hospital tu betul betul memerli saya. Cisss.

Total credit hour semester ni 11 je termasuk ibadah camp, insyaAllah bulan 11 nanti.



3 comments: