Saturday, July 28, 2012

Selawat banyak, Dosa pun banyak.

In the name of Allah The Most Gracious and The Most Merciful

Saya ingin berkongsi sedikit dengan kalian melalui pembacaan saya. Ibnu Al-Mulqan menyebut dalam kitab "Al-Hadaiq" bahawa terdapat seorang pemuda yang sedang melakukan tawaf di Baitullah. Beliau hanya sibuk membaca selawat ke atas Rasulullah saw.

Pemuda itu menjawab, "Ya, ketika aku bersama ayahku keluar mengerjakan fardu Haji tiba-tiba ayahku jatuh sakit di sebuah rumah. Ayahku meninggal dunia dalam keadaan mukanya menjadi hitam, kedua matanya menjadi biru dan perutnya membuncit tinggi.

Melihat keadaannya begitu aku menangis kesedihan dan berkata, "Dan sesungguhnya kita adalah milik Allah dan kepadaNya kita kembali. Ayahku meninggal dunia dalam keadaan pelik."

Apabila malam menjelma, aku berasa mengantuk dan aku melihat Rasulullah saw dengan berpakaian putih dan bau semerbak wangi. Baginda menghampiri ayahku dan menyapu mukanya. Dengan serta merta aku melihat muka ayahku berubah menjadi terlalu putih nelebihi putih susu! kemudian baginda menyapu pula perut ayahku yang membuncit itu lalu ia kembali seperti sediakala.

Apabila hendak beredar baginda berkata, "Sesungguhnya ayahmu adalah seorang yang banyak melakukan maksiat dan dosa. Dia juga banyak berselawat ke atasku. Apabila berlaku perkara yang telah berlaku kepadanya itu, dia telah meminta bantuanku maka aku datang membantunya. Dan aku adalah pembantu kepada orang-orang yang banyak berselawat ke atasku semasa hidup di dunia."

Moral of the story, marilah kita perbanyakkan selawat ke atas junjungan mulia nabi Muhammad saw. InsyaAllah kita akan raih syafaat daripada baginda di akhirat kelak. Tak susah bukan? :)

1 comment: