Sunday, December 16, 2012

Takkan Terputus

In the name of Allah The Most Gracious and The Most Merciful

Dalam tempoh masa "praktikal", semua akan membawa haluan masing-masing. Sekarang, semua berpisah. Berpisah dalam menyempurnakan amanah sebagai seorang pelajar semester akhir dalam tahun akhir.

"Argh, bosan lah kau Hanan! Sikit-sikit update pasal praktikal"

"Argh kau. Siapa suruh kau baca haaa? Nak makan kasut aku?"

Okay okay aku proceed.

Seorang tercampak kat Johor, seorang di tengah-tengah kota, seorang di Hulu Selangor. Dulu makan sama-sama. Study sama-sama sampai lewat malam. Bincang projek sama-sama sambil gelak macam setan. Gossiping yang tak pernah habis waktunya.

Sekarang ini tiada lagi. Semuanya aku lihat semakin matang. Aku rasa jika kami semua berjumpa, memang tak berhenti bercakap. Ada sahaja perkara yang mereka ingin ceritakan, yang ingin dikongsikan walaupun kadang-kadang sekadar nak beritahu yang "hari ini aku jumpa lelaki hensem woih. Dia duduk sebelah aku dalam bas." takpun "hari ini ada test, susah gila dowh. Aku terpaksa meniru."

Argh, bagai isi dengan kuku kami semua walaupun terkadang ada salah faham.

Jadi aku mengambil satu langkah supaya tidak loss contact adalah dengan cara, bersms, gtalk, whatsapp dan sebagainya. Tapi itu semua adalah terlalu mainstream la. Kalau aku kaya sikit, aku akan menghubungi mereka. Kawan-kawan aku takdela ramai mana tapi ramai la jugak. Jadi aku buat satu jadual. Hari ini aku call orang tu. Esok aku call orang ini. Haha. Seronok weyh, seronok! 

Kalau lah kau mengerti perasaan rindu dan sayang kepada sahabat, kau takkan kisah berapa banyak kau spend untuk top-up kau. Ini kawan-kawan, apatah lagi jika keluarga. Kasih sayang seorang ayah dan ibu tiada tolok bandingnya jadi aku pasti menelefon mereka setiap hari walaupun kadang-kadang cakap tak sampai dua minit. Aku tak pernah berkira dengan mereka kalau aku yang asyik hubungi mereka kerana bagaimana aku hendak menerima sedangkan aku tak memberi. 

Kadang-kadang jika sms atau whatsapp lambat reply atau janji dicapati, harap dimaafkan. Aku ini sesungguhnya insan yang banyak kekurangan. 

Doa merupakan senjata orang mukmin. Sentiasalah kenang aku dalam doamu kawan-kawan. Argh, kalaulah kau mengerti perasaan rindu itu.


-Gayut dengan Zyra malam semalam, my housemate kat Gombak dulu-

No comments:

Post a Comment