Thursday, December 6, 2012

Serba sedikit tentang Praktikal

In the name of Allah The Most Gracious and The Most Merciful


Jarum jam di dinding telah menunjukkan angka 12.40 a.m bermakna hari ini adalah hari khamis. Dah hari khamis? Tiba-tiba terasa cepat pulak masa berlalu. Rasa macam baru lapor diri pada hari Isnin yang lepas. 

Hari pertama, keadaan agak membosankan kerana semua staff dan engineer sibuk dengan tugas dan projek yang sedang dijalankan dengan PDRM. Selepas waktu makan tengahari baru aku dapat supervisor baru since aku nak buat projek berkaitan network.

Hari kedua, supervisor aku beri aku bahan bacaan dan selepas waktu makan tengahari, dia panggil aku ke meeting room dan explain serba sedikit tentang projek yang sedang dijalankan. Dan pada sebelah petangnya aku menolong seorang engineer ni buat kerja iaitu import rasterized vector map. Tiga kali aku buat. Hampir give up sebab terlalu banyak folder. Aku sedikit konfius walaupun dia dah beri step. 

Hari ketiga, aku siapkan import map yang tergendala tu dan alhamdulillah siap. Susah jugak ler. Dan aku semakin risau sebab masih belum dapat specific projek walaupun aku tahu aku akan dapat berkaitan network. Risau sebab aku dah sepatutnya buat proposal. Aku ada masa lebih kurang seminggu lebih je rasa untuk submit dekat academic supervisor. Aku rasa company supervisor nak aku fikir sendiri projek apa yang aku patut buat. Jadi berdasarkan apa yang dia explain kat aku pada hari kedua, aku dah dapat gambaran. Dan selepas waktu makan tengahari, aku jumpa dia dan propose project apa yang aku nak buat. 

LiteCAD application. Haa ni la projek aku. Combination antara network dengan system. Budak-budak kat rumah aku mesti akan cakap, haa menatang apa tu? Dan aku bolehlah mula buat proposal tapi aku tak larat nak buat malam ni sebab aku kena study dulu.

Dekat office, meja kanan laptop buat projek. Laptop kiri siapkan company punya projek. Dalam masa 3 hari ni, tulang belakang aku sentiasa rasa sakit. Aku harap sangat scoliosis aku tak terbentuk semula. 

Dan aku tanya member-member, kebanyakannya bagitahu, mereka praktikal sahaja. Takde buat projek pun. Ada lagi cakap, sempat ke 2 bulan je?

Maksu aku cakap, itulah dia mentaliti orang melayu. Suka compare. Bila SV bagi tugas, bila kena complete kan projek dalam masa yang singkat, lepas tu mengeluh. Bila stress, kutuk SV lah, apa lah dan bla bla bla. Ambil lah sebagai satu cabaran. Aku tak jeles dengan member aku yang lain. Cuma aku harap aku mampu berada di situ, mampu buat kerja dan siapkan projek aku dengan baik.

Kata kawan aku, jangan expect kita akan buat apa yang kita belajar. Kita akan belajar sesuatu yang baru dan lebih susah. Betul lah. Aku rasa apa yang aku belajar selama ni semuanya basic. Bila masuk dan duduk bekerja dalam kalangan different level of engineer, aku rasa macam aku tak pernah belajar perkara yang aku buat. Aku rasa knowledge aku berada pada tahap kosong. Haha hambik!

Minggu depan adalah minggu yang sangat meletihkan rasanya sebab aku akan kerap pergi site dengan SV. Terakhir, aku rasa sedikit letih. Mungkin aku tak pernah kerja. Mungkin? Mula mula je ni. Lama kelamaan dah boleh adapt kot.

Sebenarnya aku nak cerita sikit je. Tapi aku rasa entri ni macam dah terlalu panjang. Sorry! Huh, selamat awal pagi!


1 comment: